burn out voorkomen

Happy worklife #1 – Burn out voorkomen

Happy worklife #1 – Burn out voorkomen

Hoe voorkom je een burn out? De ziekte onder werkenden wordt niet altijd serieus genomen, maar kan grote gevolgen hebben. Misschien is het wel één van de belangrijkste ziektes om bewust van te zijn zodra je gaat werken of vanuit je opleiding al grote stress ervaart. Het is goed om te weten wat een burn out precies is en hoe je de signalen kunt herkennen. Voor jezelf en voor je collega’s. Uit onderzoek van het CBS blijkt namelijk dat maar liefst 1 op 10 werkenden vroeg of laat last krijgt van burn out klachten. Door je bewust te zijn van de symptomen, zal je hopelijk ook eerder geneigd zijn om aan de rem te trekken. Voorkomen is beter dan genezen en.. balans is key voor een happy worklife.

Wat zijn burn out klachten?

Om maar te beginnen bij het begin: waaraan kan je een burn out herkennen? Burn out betekent letterlijk opgebrand en dat is ook waar alle symptomen en klachten naar toe gaan. De term ontstond in de jaren ’70 en is anno 2018 een welbekende ziekte onder voornamelijke werkenden. De belangrijkste klachten en symptomen voor een burn out zijn:

  • Emotioneel uitgeput/opgebrand zijn: je bent extreem vermoeid en hebt ook niet het gevoel dat je nog uitrust/je batterij oplaadt wanneer je een rustig dagje inlast. Je hebt geen energie en pusht je hersenen en lijf te hard, waardoor er geen energie meer overblijft.
  • Slapeloosheid: je blijft piekeren over zaken omtrent je werk beter op kunnen pakken of zaken aangenamer te maken voor jezelf en je omgeving. Deze gedachtes houden je wakker, je valt minder snel in slaap en slaapt lichter door. Ook dit draagt bij aan de uitputtingsslag.
  • Gevoel dat je slechter presteert dan eerst, waardoor je jezelf negatief blijft beoordelen.
  • Fysieke pijnen: je lichaam staat onder stress en spanning, wat doorslaat in je lichaam. je spieren blijven gespannen staan en dat kan weer zorgen voor nek- of rugklachten of hoofdpijn.
  • Verteringsproblemen en een verminderde eetlust
  • Vatbaarder voor ziektes omdat je lichaam zo bezig is met de stress. Stress kan daardoor doorslaan op je immuunsysteem.
  • Stress symptomen zoals hartkloppingen, een verhoogd cholesterol en een verhoogde bloeddruk
  • Concentratie- en geheugenproblemen
  • Laag zelfbeeld
  • Anderen uit de weg gaan (jezelf isoleren)
  • Angst- en depressieve symptomen

Het is een lange waslijst aan symptomen die voornamelijk te wijten zijn aan de stress en druk die jij en/of je omgeving jezelf oplegt. Hoe je daar mee omgaat verschilt per persoon, maar dat je in een negatieve spiraal terecht kunt komen en thuis kan komen te zitten is een feit dat al door veel mensen bevestigd is. Sommige werkgevers houden het welzijn van hun werknemers goed in de gaten, geven extra vakantiedagen en zorgen voor de nodige ontspanning. Sommige werkgevers vinden het (nog) onzin en zullen er weinig mee doen. Uiteindelijk komt het er op neer dat je altijd voor jezelf de balans op moet maken en aan de bel moet durven te trekken als het de verkeerd kant dreigt op te gaan.

Wat kan je doen om een burn out te voorkomen?

Wetenschappers en psychologen buigen zich nog dagelijks over deze verschijning. Het is een vraagstuk die verbonden is aan de huidige arbeidsmarkt. “Oké, maar help, ik herken aardig wat klachten van hier boven! Wat te doen?” – Wees niet bang, maar wees je er bewust van dat wat rust, reinheid en regelmaat geen kwaad kan in jouw lifestyle. Wetenschappers en psychologen zijn er wel over uit dat er 5 belangrijke elementen zijn om stress te verminderen en rust te vinden.

1. Slapen

Investeer in een goede nachtrust. Ga regelmatig op tijd naar bed en haal netjes 7-8 uur slaap. Kom jij ’s avonds moeilijk in slaap? Doe voor het slapen gaan iets om je (hersenen) te ontspannen. Schakel je smartphone na 21.00 uur uit en lees een boek, ga in bad of neem een warme douche voordat je je bed induikt. Laat de technologie even voor wat het is en ga even op stand-by.

2. Maak je eigen ochtendritueel

Een goed ochtendritueel is cruciaal voor een overzichtelijke werkdag en innerlijke rust. Ben jij zo iemand die 5x snoozt, onder de douche springt en naar het station moet hollen om de trein te halen? Ja? Zet die wekker dan toch maar eens een half uur eerder. Als je wakker bent heb je je zogenaamde ‘Golden Hour’. De wat?! Ja, je hoofd is nog leeg en je zintuigen staan op scherp. Vaak zet je in dit uur de toon voor je hele dag. Herken je dat je chaotisch wakker wordt en eigenlijk de hele dag geen overzicht kunt vinden? Nu weet je ook meteen waar de uitspraak ‘met het verkeerde been uit bed stappen’ vandaan komt. Door je eigen ochtendritueel te creëren waarin je genoeg tijd hebt om jezelf rustig klaar te maken voor de dag, te ontbijten en even rustig je krantje te lezen start jij veel rustiger op, waardoor je onbewust die rust ook sneller zult bewaken door de dag heen. Probeer maar eens. 😉

3. Regelmatig pauzeren en bewegen

Uit onderzoek van researchers van Harvard blijkt dat beweging onwijs goed is. Niet alleen fysiek gezien om je luie spiertjes mee aan te wakkeren, maar ook voor je brein. Heb jij een beroep waarbij je grotendeels van de dag zit? Las korte pauzes in, ga koffie halen, een keer extra naar de wc en in je lunchpauze even een blokje (buiten) om. Je zult zien dat korte pauzes je uiteindelijk productiever gaan maken. Je neemt even afstand van bepaalde situaties, waardoor je de boel een stuk duidelijker inziet.

4. Wees creatief

Schud die innerlijke creabea maar eens wakker en pak een nieuwe hobby op. Bij een burn out blijken helder nadenken en creatief zijn lastiger. Houd je brein ‘wakker’ en ga eens in de zoveel tijd eens tekenen, een nieuwe fotoboek knutselen of leer totaal iets nieuws zoals borduren (helemaal hip weer tegenwoordig!).

5. Ga op stand-by

Dankzij social media en internet moeten we zoveel bijhouden. Ons eigen leven, het leven van zo’n 1.000 mensen die we volgen en dan hebben we het nog niet eens gehad over alle reclame die er op je af komt. Soms is het goed om even de buitenwereld uit te schakelen en quality time met jezelf en/of vrienden in te lassen. Zonder technologie!

Hoe geef je je grenzen aan?

Hier boven vind je een aantal manieren om stress in je leven te reduceren en er op een andere manier mee om te gaan. Natuurlijk is dit nog maar het tipje van de ijsberg. Durf allereerst voor jezelf regelmatig de balans op te maken. Een beetje stress is niet erg, maar wanneer neemt het de overhand? Hoe krijgen jij en je lichaam nog de kans om te ontladen? Mocht je de verkeerde kant opgaan, wees dan niet bang om je grenzen aan te geven. Wat kan je concreet doen om je grenzen aan te geven/aan de rem te trekken?

  • Breng in kaart welke aspecten van je werk en je leven je extreem gestrest maken en wat je niet meer aan kan. Kan je dit anders inrichten?
  • Praat over je situatie met je leidinggevende/iemand van HR en bekijk samen hoe bepaalde dingen in jouw functie kunnen veranderen. Soms heb je voor een bepaalde periode wat meer ruimte nodig.
  • Las een extra vrije dag in die helemaal in het teken staat van jouw ontspanning.
  • Probeer een vaste dagritme te creëren.

Hoe dan ook: balans in je leven aanbrengen is super belangrijk. Je hebt niet binnen een week een burn out te pakken, maar onderschatten moet je de symptomen zeker niet. Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Of heb je wellicht nog tips?

Tip: lees ook dit artikel om je werkdag efficiënter en productiever in te delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *